ابزار و وسائل تهاجم فرهنگي
ابزار و وسائل تهاجم فرهنگي
ابزار و وسائل تهاجم فرهنگي
نويسنده:استاد نبيصادقي
هر تهاجمي باقتضاء زمان و امكانات ابزار و وسائل متناسب با خود را بكار ميبرد و در تهاجم فرهنگي كه هدف ايجاد نگرش و باور در ملتي براي انتخاب شيوه زندگي است قطعاً قويترين و مؤثرترين ابزار، فرهنگ خواهد بود.
يعني با فرهنگ به جنگ فرهنگ بايد رفت همانطوري كه با مكتب و اعتقاد به جنگ اعتقاد و مكتب ميروند. چرا كه فرهنگ يك باور و بينش و پذيرش و انتخاب است و جز بوسيله باور و بينش ديگري كه جايگزين آن شود نميتوان فرهنگي را از صحنه و متن زندگي قوم و اجتماعي حذف نمود و بدر بُرد.
به علاوه اگر فرهنگي با زور و تهديد ابزاري غير فرهنگي بر قوم و اجتماعي تحميل شود تدريجاً آثار عملي خود را از دست ميدهد و فرهنگ مرعوب و مغلوب زور و تهديد كمكم جاي خود را در زندگي همان مردم مرعوب باز ميكند و نفوذ عملي خود را بدست ميآورد و فرهنگ تحميلي را از ميدان زندگي آن ملت خارج ميسازد.
گرچه ممكن است آثار كمرنگي از فرهنگ تحميلي براي هميشه در ميان ملت مرعوب باقي بماند مانند لغات و اصطلاحات و بعضي آداب و رسوم امّا كاربردي سرنوشت ساز و تعيين كننده و جهت دهنده ندارند. مگر اينكه از عامل زور و تهديد و غلبه جنگي براي مساعد نمودن زمينه ورود فرهنگ مهاجم و زمينهسازي پذيرش آن استفاده گردد اما چون اين ورود و پذيرش انتخابي و اختياري نيست لذا فرهنگ مهاجم بايد با ابزار فرهنگي و كارهاي فرهنگي مستمر و حساب شده به تحكيم و تثبيت و تنفيذ خود در ميان ملت مرعوب اقدام نمايد و از راه ايجاد گرايش و پذيرش انتخابي از طرف ملت مرعوب به مقصود خود برسد. زيرا بقول ابن خلدون بزرگ جامعه شناس اسلامي:
«ملّت مغلوب زود و سريع فرهنگ ملت غالب را ميپذيرد.»(1)
اما براي تثبيت بايد از ابزار فرهنگي استفاده شود. و لذا استكبار جهاني با امكاناتي كه در اختيار دارد براي تزريق فرهنگ مبتذل خود بر بدنه جوامع غير غربي از همين روش به اشكال گوناگون استفاده مينمايد و ملتها را نسبت به فرهنگ اصيل خود بيگانه نموده و زمينه پذيرش فرهنگ غرب را فراهم ميسازد به نحوي كه مردم مورد هجوم، معتادِ فرهنگ متهاجم گردند و گاهي كاسه از آش داغتر شوند.
2ـ ابداع و رواج و صدور مدهاي لباس و پوشاك بخصوص لباسهاي زنانه كه بتدريج عفاف و شرم را از دختران و زنان سلب مينمايد و عرضه نو آوريها و ايجاد جاذبههاي تبليغاتي راديوئي و تلويزيوني و مطبوعاتي با استفاده از متخصصين طراح آگهيهاي تبليغاتي. و
هم اكنون آثار احياء و زنده شدن اين شيوه شوم در جامعه انقلابي ايران به چشم ميخورد و با گردشي دقيق و واقع بينانه و محققانه در شمال تهران و شهرهاي بزرگ ميبينيم فرهنگ نيمه عرياني و مبتذل لباس بخصوص زنانه و دخترانه تجديد حيات نموده و جوانه زده و بسياري از خانوادهها هم مقدمش را گرامي داشتهاند و فروشگاههاي سودجوي پوشاك هم با ايجاد جاذبههاي فريبنده آنها را عرضه ميكنند تا ديده ببيند و دل ياد كند و خنجري هم كه بر ديده زنند تا دل آزاد گردد وجود ندارد.
3ـ ورود بسياري از مجلات و روزنامهها و كتب خارجي ميتواند عامل رواج فرهنگ مبتذل غربي در جوامع غيرغربي باشد و فرهنگ مادي و فاسد و بيبهره از فضيلت و معنويت غرب را از لابلاي صفحات و سطورشان به ملت مورد هجوم بخورانند.
4ـ گروهي از اساتيد فرنگ رفته كه تحصيلات عاليه و طولاني در غرب داشتهاند چون خاشاكي در برابر فرهنگ غرب تسليم شده و اصالت خود را از ياد بردهاند با در اختيار داشتن سنگر كلاسها و برتري علمي نسبت به دانشجو و ديگر مردم مؤثرترين عامل نفوذ فرهنگ مهاجم بشمار ميروند و استكبار جهاني از راه پرورش گروهي از دانشجويان خارجي مقيم غرب قدرت تهاجم فرهنگي خود را افزايش ميدهد.
5ـ تهيه و صدور عكسهاي مبتذل و سكسي كه براي نسل جوان جاذبه دارد حتي چاپ عكسهاي بيشرمانه بر بدنه ليوانها و پارچها و ظروف كريستال و كاغذهاي شكلات و آدامس و ... براي فراهم كردن زمينه تحريك جنسي و دريدن پرده شرم و حيا سوق دادن خانوادهها بخصوص نسل جوان بسوي فساد و بيبندوباري.
6ـ سيستم باز در مبادلات مسافر كه امروزه به صورت يك اصل قابل قبول بينالمللي در آمده عامل مهمي در خدمت تهاجم فرهنگي غرب بشمار ميرود و متأسفانه ضرر اين پديده دو طرفه است.
زندگي پر از زرق و برق و جاذبههاي مادي و بدور از تقييدات اخلاقي همراه با امكانات زندگي و نظم و انضباط ظاهري در امور جاري غرب براي هر بينندهاي فريبنده و جذب كننده خواهد بود و غالب مسافرين ديار غرب حتي دينداران با فرهنگ هم نسبت به يك و يا چند جنبه از زندگي غربي شيفته ميشوند و با زمينه پذيرش فرهنگ غرب و يا لااقل عدم برخورد خصمانه وارد كشور و خانه و كاشانه خويش ميگردند و رفتار و اخلاق بسياري از آنها يا رنگ غربي به خود ميگيرد و يا مداح و مُبلغ ميشوند و يا در درجه نازلي افسوس ميخورد كه چرا نظام اجتماعي و اداري و معاملاتي ما مسلمانها چنين انضباطي ندارد؟
روزي به عيادت يكي از فضلاء متعهد كه براي معالجه به اروپا رفته بود رفتم يكي از آقايان از وضع بهداشت و دارو و درمان آنجا پرسيد جناب ايشان شرح مبسوطي از تعهد پزشكان و پرسنل بيمارستان و نظام دارو و درمان اروپا بيان فرمودند كه براي همه حضار جالب و قابل تحسين بود و در مقايسه با وضع بيمارستانها و درمان خودمان تأسف را بهمراه داشت درست است كه فساد اخلاقي آنها از نظام اداري و پزشكي و توليداتشان بايد تفكيك شود اما اين تفكيك صددرصد براي همه كس ممكن نيست. و ناخودآگاه درجه خصومت با فرهنگ مبتذل آنها را پائين ميآورد.
از طرف ديگر مسافرين اروپائي و غربي كه به ايران ميآيند، با خود سوغات فرنگ و فرهنگ فرنگ دارند و بر اين گرفتاري اضافه فرماييد پديده شوم توريسم و باصطلاح فريبنده آن جهانگردي كه مسافرين غربي كه وارد ايران ميشوند و مسافرين ايراني كه در گروه جهانگرد به اروپا ميروند از چه قماشي هستند و هر دو دسته چه فرهنگي را وارد ايران مينمايند. در ساعاتي كه هواپيماهاي اروپا در فرودگاه مهرآباد به زمين مينشينند و يا به اروپا پرواز ميكنند ساعاتي در سالن عمومي فرودگاه بسر بريد و با چشم خريدار نگاه كنيد تا ببينيد با وجود محدوديتهايي كه در فرودگاه از لحاظ رفتار و حجاب وجود دارد چگونه برخوردها و معانقههاي دو جنس مذكر و مؤنث و ... ظهور دارد اميد است پديده شوم جهانگردي جامه عملي نپوشد و ايران اسلامي براي جذب توريست و درآمد ارزي، سرمايههاي معنوي و آرمانهاي اسلامي را از دست ندهد و به رخ كشيدن آثار باستاني ايران به قيمت از كف رفتن فرهنگ باستاني ما نشود و به همان ضررهاي فرهنگي مسافرتهاي معمولي اكتفا كنيم و از شرّ برنامه جهانگردي در امان بمانيم.
/خ
يعني با فرهنگ به جنگ فرهنگ بايد رفت همانطوري كه با مكتب و اعتقاد به جنگ اعتقاد و مكتب ميروند. چرا كه فرهنگ يك باور و بينش و پذيرش و انتخاب است و جز بوسيله باور و بينش ديگري كه جايگزين آن شود نميتوان فرهنگي را از صحنه و متن زندگي قوم و اجتماعي حذف نمود و بدر بُرد.
به علاوه اگر فرهنگي با زور و تهديد ابزاري غير فرهنگي بر قوم و اجتماعي تحميل شود تدريجاً آثار عملي خود را از دست ميدهد و فرهنگ مرعوب و مغلوب زور و تهديد كمكم جاي خود را در زندگي همان مردم مرعوب باز ميكند و نفوذ عملي خود را بدست ميآورد و فرهنگ تحميلي را از ميدان زندگي آن ملت خارج ميسازد.
گرچه ممكن است آثار كمرنگي از فرهنگ تحميلي براي هميشه در ميان ملت مرعوب باقي بماند مانند لغات و اصطلاحات و بعضي آداب و رسوم امّا كاربردي سرنوشت ساز و تعيين كننده و جهت دهنده ندارند. مگر اينكه از عامل زور و تهديد و غلبه جنگي براي مساعد نمودن زمينه ورود فرهنگ مهاجم و زمينهسازي پذيرش آن استفاده گردد اما چون اين ورود و پذيرش انتخابي و اختياري نيست لذا فرهنگ مهاجم بايد با ابزار فرهنگي و كارهاي فرهنگي مستمر و حساب شده به تحكيم و تثبيت و تنفيذ خود در ميان ملت مرعوب اقدام نمايد و از راه ايجاد گرايش و پذيرش انتخابي از طرف ملت مرعوب به مقصود خود برسد. زيرا بقول ابن خلدون بزرگ جامعه شناس اسلامي:
«ملّت مغلوب زود و سريع فرهنگ ملت غالب را ميپذيرد.»(1)
اما براي تثبيت بايد از ابزار فرهنگي استفاده شود. و لذا استكبار جهاني با امكاناتي كه در اختيار دارد براي تزريق فرهنگ مبتذل خود بر بدنه جوامع غير غربي از همين روش به اشكال گوناگون استفاده مينمايد و ملتها را نسبت به فرهنگ اصيل خود بيگانه نموده و زمينه پذيرش فرهنگ غرب را فراهم ميسازد به نحوي كه مردم مورد هجوم، معتادِ فرهنگ متهاجم گردند و گاهي كاسه از آش داغتر شوند.
2ـ ابداع و رواج و صدور مدهاي لباس و پوشاك بخصوص لباسهاي زنانه كه بتدريج عفاف و شرم را از دختران و زنان سلب مينمايد و عرضه نو آوريها و ايجاد جاذبههاي تبليغاتي راديوئي و تلويزيوني و مطبوعاتي با استفاده از متخصصين طراح آگهيهاي تبليغاتي. و
هم اكنون آثار احياء و زنده شدن اين شيوه شوم در جامعه انقلابي ايران به چشم ميخورد و با گردشي دقيق و واقع بينانه و محققانه در شمال تهران و شهرهاي بزرگ ميبينيم فرهنگ نيمه عرياني و مبتذل لباس بخصوص زنانه و دخترانه تجديد حيات نموده و جوانه زده و بسياري از خانوادهها هم مقدمش را گرامي داشتهاند و فروشگاههاي سودجوي پوشاك هم با ايجاد جاذبههاي فريبنده آنها را عرضه ميكنند تا ديده ببيند و دل ياد كند و خنجري هم كه بر ديده زنند تا دل آزاد گردد وجود ندارد.
3ـ ورود بسياري از مجلات و روزنامهها و كتب خارجي ميتواند عامل رواج فرهنگ مبتذل غربي در جوامع غيرغربي باشد و فرهنگ مادي و فاسد و بيبهره از فضيلت و معنويت غرب را از لابلاي صفحات و سطورشان به ملت مورد هجوم بخورانند.
4ـ گروهي از اساتيد فرنگ رفته كه تحصيلات عاليه و طولاني در غرب داشتهاند چون خاشاكي در برابر فرهنگ غرب تسليم شده و اصالت خود را از ياد بردهاند با در اختيار داشتن سنگر كلاسها و برتري علمي نسبت به دانشجو و ديگر مردم مؤثرترين عامل نفوذ فرهنگ مهاجم بشمار ميروند و استكبار جهاني از راه پرورش گروهي از دانشجويان خارجي مقيم غرب قدرت تهاجم فرهنگي خود را افزايش ميدهد.
5ـ تهيه و صدور عكسهاي مبتذل و سكسي كه براي نسل جوان جاذبه دارد حتي چاپ عكسهاي بيشرمانه بر بدنه ليوانها و پارچها و ظروف كريستال و كاغذهاي شكلات و آدامس و ... براي فراهم كردن زمينه تحريك جنسي و دريدن پرده شرم و حيا سوق دادن خانوادهها بخصوص نسل جوان بسوي فساد و بيبندوباري.
6ـ سيستم باز در مبادلات مسافر كه امروزه به صورت يك اصل قابل قبول بينالمللي در آمده عامل مهمي در خدمت تهاجم فرهنگي غرب بشمار ميرود و متأسفانه ضرر اين پديده دو طرفه است.
زندگي پر از زرق و برق و جاذبههاي مادي و بدور از تقييدات اخلاقي همراه با امكانات زندگي و نظم و انضباط ظاهري در امور جاري غرب براي هر بينندهاي فريبنده و جذب كننده خواهد بود و غالب مسافرين ديار غرب حتي دينداران با فرهنگ هم نسبت به يك و يا چند جنبه از زندگي غربي شيفته ميشوند و با زمينه پذيرش فرهنگ غرب و يا لااقل عدم برخورد خصمانه وارد كشور و خانه و كاشانه خويش ميگردند و رفتار و اخلاق بسياري از آنها يا رنگ غربي به خود ميگيرد و يا مداح و مُبلغ ميشوند و يا در درجه نازلي افسوس ميخورد كه چرا نظام اجتماعي و اداري و معاملاتي ما مسلمانها چنين انضباطي ندارد؟
روزي به عيادت يكي از فضلاء متعهد كه براي معالجه به اروپا رفته بود رفتم يكي از آقايان از وضع بهداشت و دارو و درمان آنجا پرسيد جناب ايشان شرح مبسوطي از تعهد پزشكان و پرسنل بيمارستان و نظام دارو و درمان اروپا بيان فرمودند كه براي همه حضار جالب و قابل تحسين بود و در مقايسه با وضع بيمارستانها و درمان خودمان تأسف را بهمراه داشت درست است كه فساد اخلاقي آنها از نظام اداري و پزشكي و توليداتشان بايد تفكيك شود اما اين تفكيك صددرصد براي همه كس ممكن نيست. و ناخودآگاه درجه خصومت با فرهنگ مبتذل آنها را پائين ميآورد.
از طرف ديگر مسافرين اروپائي و غربي كه به ايران ميآيند، با خود سوغات فرنگ و فرهنگ فرنگ دارند و بر اين گرفتاري اضافه فرماييد پديده شوم توريسم و باصطلاح فريبنده آن جهانگردي كه مسافرين غربي كه وارد ايران ميشوند و مسافرين ايراني كه در گروه جهانگرد به اروپا ميروند از چه قماشي هستند و هر دو دسته چه فرهنگي را وارد ايران مينمايند. در ساعاتي كه هواپيماهاي اروپا در فرودگاه مهرآباد به زمين مينشينند و يا به اروپا پرواز ميكنند ساعاتي در سالن عمومي فرودگاه بسر بريد و با چشم خريدار نگاه كنيد تا ببينيد با وجود محدوديتهايي كه در فرودگاه از لحاظ رفتار و حجاب وجود دارد چگونه برخوردها و معانقههاي دو جنس مذكر و مؤنث و ... ظهور دارد اميد است پديده شوم جهانگردي جامه عملي نپوشد و ايران اسلامي براي جذب توريست و درآمد ارزي، سرمايههاي معنوي و آرمانهاي اسلامي را از دست ندهد و به رخ كشيدن آثار باستاني ايران به قيمت از كف رفتن فرهنگ باستاني ما نشود و به همان ضررهاي فرهنگي مسافرتهاي معمولي اكتفا كنيم و از شرّ برنامه جهانگردي در امان بمانيم.
پی نوشت ها :
1 - مقدمه ابن خلدون
/خ
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}